Forbedr din organisation ved at investere i undersøgelser af medarbejdertilfredshed 

Det er ingen hemmelighed, at medarbejdertilfredshed er afgørende for, at en organisation kan yde sit bedste. Undersøgelser har vist, at organisationer med højere medarbejdertilfredshed kan præstere op til 400 % bedre. Med statistikker som disse er det overraskende, at kun en ud af tre organisationer vælger at investere i en medarbejdertilfredshedsundersøgelse. Lad os se nærmere på, hvorfor det kan hjælpe din virksomhed at investere i en medarbejdertilfredshedsundersøgelse, og hvad du bør overveje, når du vælger den rigtige undersøgelse til din organisation. 

Hvorfor investere i medarbejdertilfredshed? 

Den mest indlysende fordel ved at investere i en medarbejdertilfredshedsundersøgelse er at få en bedre forståelse af, hvor tilfredse dine medarbejdere er med deres job og deres arbejdsmiljø. Denne viden kan være uvurderlig, da en forbedring af medarbejdertilfredsheden kan føre til øget produktivitet og en forbedret bundlinje. Derudover giver undersøgelser lederne indsigt i områder, hvor de skal fokusere mere på indsatsen eller justere politikker, så medarbejderne føler sig støttet og hørt. Endelig har tilfredse medarbejdere en tendens til at blive længere – hvilket resulterer i lavere omkostninger til personaleudskiftning – og til at arbejde hårdere på virksomhedens vegne, hvilket fører til bedre kunderelationer og vækst i omsætningen. 

Valg af den rigtige undersøgelse 

Når du vælger en medarbejdertilfredshedsundersøgelse til din virksomhed, er der et par vigtige ting, du bør huske på: For det første skal du sikre dig, at undersøgelsen dækker emner, der er relevante for din organisation og dens mål; for det andet skal du sikre dig, at spørgsmålene er udformet til at indsamle både kvantitative og kvalitative data, så du kan få et fuldstændigt billede af resultaterne; for det tredje skal du sikre dig, at undersøgelsen respekterer anonymitet, så medarbejderne føler sig trygge ved at give ærlige svar uden at frygte for konsekvenser; og endelig skal du sikre dig, at resultaterne er letlæselige og brugbare, så du rent faktisk kan bruge dem til at forbedre din organisations præstationer. Et godt eksempel på en sådan undersøgelse er Visma’s Trivselsmåling (Visma Enterprise). Denne undersøgelse indeholder over 40 spørgsmål, der dækker emner som ledelsesstil, samarbejde mellem kolleger, jobsikkerhed, kommunikation i teams og meget mere! 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.